Wspaniały prezent! Obraz Auguste’a Renoira pozostanie w Muzeum Sztuk Pięknych w Limoges

Muzeum d’Orsay zrobiło wspaniałą niespodziankę Muzeum Sztuk Pięknych w Limoges. „Portret Fernanda Halphena w dzieciństwie” autorstwa Renoira (1880), początkowo wypożyczony do 31 grudnia, pozostanie w zbiorach muzeum przez kolejne trzy lata. Jakie są zasady takiej współpracy? Jaka jest historia tego obrazu? Kim był chłopiec przedstawiony na portrecie? Oto szczegóły.
Obraz, który zachwycił odwiedzających
Gdy „Portret Fernanda Halphena w dzieciństwie” został zawieszony w Muzeum Sztuk Pięknych w Limoges w kwietniu ubiegłego roku z okazji 150. rocznicy impresjonizmu, natychmiast przyciągnął rzesze zwiedzających. Liczba odwiedzających wzrosła o 70% w pierwszym miesiącu i o 50% w kolejnym. „Niektórzy goście przychodzili specjalnie, by zobaczyć ten obraz” – przyznaje z entuzjazmem François Lafabrié, konserwator muzeum.
Co sprawia, że obraz budzi tak duże zainteresowanie?
Nazwisko „Renoir” to gwarancja artystycznej wartości. W Muzeum Sztuk Pięknych znajduje się już sala poświęcona impresjonizmowi, w której można podziwiać inny obraz Renoira – „Portret Jeana”, przedstawiający jego syna, późniejszego znakomitego reżysera filmowego. To właśnie Jean Renoir stworzył takie dzieła jak „Bestia ludzka”, „Wielka iluzja” czy „Zbrodnia pana Lange”. Kolejny portret Jeana Renoira jako dziecka znajduje się w Art Institute of Chicago.
Dwa obrazy w Limoges pozwalają prześledzić ewolucję stylu artysty. „Portret Fernanda Halphena w dzieciństwie” z 1880 roku to klasyczny przykład impresjonizmu, podczas gdy „Portret Jeana” z 1899 roku należy już do późniejszego okresu twórczości Renoira, charakteryzującego się bardziej subtelną paletą barw.
Artystyczna harmonia i niezwykła historia obrazu
Dwa obrazy w Muzeum Sztuk Pięknych doskonale się dopełniają, tworząc spójną narrację artystyczną. „Portret Fernanda Halphena w dzieciństwie” zwraca uwagę nie tylko tematyką, ale także kolorystyką: intensywna czerwień tła, białość twarzy i błękit oczu stanowią kontrastujące połączenie. Mały Fernand, ubrany w marynarską bluzę, reprezentuje typowy styl ubioru dzieci z wyższych sfer w tamtym okresie.
François Lafabrié po raz pierwszy zobaczył ten obraz na wystawie „Dzieci impresjonizmu” w Muzeum Impresjonizmu w Giverny w 2023 roku i od razu się w nim zakochał. To właśnie dlatego muzeum w Limoges podjęło starania, by zatrzymać go na dłużej.
Jakie są warunki umowy depozytu?
„Obraz miał wrócić do Muzeum d’Orsay 31 grudnia, ale w dzień Bożego Narodzenia dostaliśmy wspaniały prezent!” – opowiada z radością Lafabrié.
Decyzja Muzeum d’Orsay pozwoliła na pozostawienie obrazu w Limoges na trzy lata w ramach umowy depozytu. Tego rodzaju umowa przypomina wypożyczenie, ale wiąże się z określonymi zobowiązaniami. Muzeum Sztuk Pięknych w Limoges jest zobowiązane do zapewnienia dziełu odpowiednich warunków przechowywania, w tym zabezpieczeń takich jak alarmy i monitoring.
Dodatkowo obraz nie może zostać przeniesiony do magazynu – musi być dostępny dla publiczności. Jeśli inne muzeum poprosi o jego wypożyczenie, ostateczna decyzja należy do Muzeum d’Orsay, które pozostaje właścicielem dzieła. Przedłużenie depozytu może nastąpić automatycznie po upływie trzech lat.
Lafabrié ma nadzieję, że „Portret Fernanda Halphena w dzieciństwie” pozostanie w Limoges przez wiele kolejnych lat, ciesząc oko odwiedzających i wzbogacając kolekcję muzeum.